x

 

Tromsø Silent Film Days

18.-21. april 2024

På Tromsø Silent Film Days møter klassiske stumfilmer nyskrevet og levende musikk i en kinosal bygd for nettopp stumfilm - Verdensteatret. Første utgave av Tromsø Silent Film Days ble arrangert i 2006 og årets utgave er den 18. i rekken. 


Festivalpass

Festivalpass gir deg enkelt tilgang til alle åtte filmkonsertene under Silent Film Days 2024 gratis! Her betaler du en liten sum, og kan gå på så mange forestillinger du bare ønsker.

Festivalpass

760,- / 570,-*

Enkeltbilletter

320,- / 200,-*

*Student, Honnør, medlemmer på Cinemateket eller medlem i Tromsø Filmklubb

Kjøp festivalpass

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Torsdag 18. april, 19.00

Velkommen til åpningen av Tromsø Silent Film Days 2024! Vi gleder oss til å presentere den svenske stumfilmen THE GIRL IN TAILS akkompagnert av den spennende og talentfulle Mie Bergh!

THE GIRL IN TAILS / Live: Mie Bergh

Regi: Karin Swanström | Sverige 1926 | 2t 1m |Svenske tekstplakater, engelske undertekster.

The Girl in Tails

Katja har en veldig streng far som nekter å gi henne penger til å kjøpe antrekk til eksamensballet. Hennes bror behandles helt motsatt og har et klesskap som er overfylt av skjorter og silkeslips. Når Katja bestemmer seg for å troppe opp på festen i sin brors kjole og hvitt mens hun drikker, røyker sigarer og danser med de andre damene, skaper hun furore i landsbyen. Etter å ha blitt kasta ut av sin far søker hun ly på en av vennenes herregård. Her møter hun en gjeng lesbiske intellektuelle. Dette er en morsom, feministisk komedie om kvinnelig motstandskraft og lek med kjønnsrollene.

Regissør Karin Swanström spiller selv enken til domprosten – og er nå den som styrer byen med jernhånd. Regissøren var på denne tiden en av de mektigste i svensk filmindustri hvor hun arbeidet som regissør, skuespiller og ble etter hvert kunstnerisk leder for Svensk Filmindustri (SF). 

OM MUSIKKEN

Mie Bergh

Til å komponere musikk til THE GIRL IN TAILS har vi invitert multitalentet Mie Bergh, mest kjent som vokalist, gitarist og låtskriver i indiebandet A Million Pineapples. Bergh tar for tiden master i rytmisk musikk med laptop som instrument ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Fra før har hun en BA i klassisk perkusjon. Bergh får her ta i bruk alle sine musikalske ferdigheter i prosjektet som er en del av Insomnia Festivals talentprosjekt Cloud Exit hvor Bergh jobber med å utvikle seg videre som soloartist.

Denne stumfilmkonserten arrangeres i samarbeid med Insomniafestivalen og deres talentprogram Cloud Exit med støtte fra Talent Norge, SNN Samfunnsløftet og Musikkontoret.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Fredag 19. april, 18:00

MÉNILMONTANT/ Live: Trond Jervell

Regi: Dimitri Kirsanoff | Frankrike 1926 | 38m | Ingen tekstplakater

Ménilmontant

Filmen åpner med et brutalt øksemord. To unge søstre blir foreldreløse og flytter til Paris, hvor de blir involvert i et slags trekantdrama med en ung og gåtefull mann. De to kvinnene blir på ulike sett hans ofre, og havner begge i vanskelige situasjoner. Denne filmen er et avantgarde poetisk og melodramatisk mesterverk, og samtidig et tidlig eksempel på fransk impresjonisme. Regissøren ble født i Estland under navnet Markus David Kapla. Etter at hans far ble myrdet av bolsjevikene i 1919 emigrerte han til Frankrike og tok det russiskklingende navnet Dimitri Kirsanoff. Nadia Sibirskaia som spiller den yngste av søstrene leverer en svært imponerende skuespillerprestasjon i filmen, og hun samarbeidet også med regissøren på flere andre prosjekter.

OM MUSIKKEN

Trond Jervell

Trond Jervell jobber i krysningspunktet mellom ambient, musique concrete og noise. Han søker etter å oppnå en balanse mellom kaos og orden, stillhet og støy, tekstur og tone. I sitt arbeid med å komponere og fremføre musikk til MÉNILMONTANT har han valgt å jobbe med et musikalsk utrykk som inkluderer både innspilte lyder og fri improvisasjon.

Denne stumfilmkonserten arrangeres i samarbeid med Insomniafestivalen og deres talentprogram Cloud Exit med støtte fra Talent Norge, SNN Samfunnsløftet og Musikkontoret.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Fredag 19. april, 20:00

Trå inn i en verden av flygende tepper, sabeler og levende tigre mens Kjetil Schjander Luhr & Saleh Mahfoud puster nytt liv i tidlig Hollywoods fascinasjon for det eksotiske, og blander Hollywood-klisjeer med autentiske arabiske lyder.

THE THIEF OF BAGDAD / Live: Kjetil Schjander Luhr & Saleh Mahfoud

Regi: Raoul Walsh | USA 1924 | 2t 29m | Engelske tekstplakater

The Thief of Bagdad

THE THIEF OF BAGDAD er et spektakulært stumfilmeventyr fra 1924, som henter inspirasjon fra flere av historiene i 1001 natt. Filmen er et interessant innblikk i det tidlige Hollywoods fascinasjon for det «eksotiske». Det fråtses i klassiske klisjeer, lånt eller stjålet fra arabisk kultur: Her er flygende tepper, krumsabler, kuppelarkitektur, levende tigre og forseggjorte barter. Mer uvanlig for amerikansk film, og vel verdt å merke seg, er også en svært positiv framstilling av islam, i det Douglas Fairbanks’ ateistiske tyv gjennomgår en moralsk oppvåkning som setter eventyret i gang for alvor. I 1996 ble filmen innlemmet i Library of Congress’ samling av historisk, kulturell og estetisk betydningsfull film.

OM MUSIKKEN

Kjetil Schjander Luhr
Kjetil Schjander Luhr

Mangeårig stumfilmpianist ved Cinemateket i Oslo Kjetil Schjander Luhr har lenge hatt lyst til å lage musikk til The Thief of Bagdad, som er selve kroneksempelet på Hollywoods «swashbuckler»-filmer: storslagne eventyr med atletiske heltedåder og godt humør, som regel lagt til en idealisert, heroisk fortid. Samtidig hadde Kjetil et ønske om å nærme seg filmen med en videre kulturell horisont enn den Hollywood kunne stille opp med på 1920-tallet. Dermed ble ideen født om en stumfilmkonsert som kunne bli en ekte mashup av klassiske Hollywoodklisjeer på den ene siden, og autentisk arabisk musikk og dens egne klisjeer på den andre.

Kjetil innså at han kunne altfor lite om arabisk musikktradisjon, og tok kontakt med multiinstrumentalist og komponist Saleh Mahfoud, som siden han kom til Norge fra Syria i 2015 har vært en meget sentral figur i arbeidet med å løfte arabisk kultur og musikk fram på den norske musikkscenen, med en lang rekke prosjekter og ensembler, som Majãz, Oslo Orientalske Orkester og Solfrid Molland Ensemble. Sammen har de laget en ny og humørfylt musikalsk drakt til denne klassiske stumfilmperlen, som kan glede og underholde et nytt publikum, 99 år etter at den først hadde premiere.

Saleh Mahfoud

Schjander Luhr og Mahfoud har også med seg musikerne Khaled Habeeb (oud), Hayden Powell (trompet), Andreas Wildhagen (trommer, perkusjon) og Johanna Scheie Orellana (fløyte).

Arrangementet er i samarbeid med Tromsø World Festival.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Fredag19. april, 22:30

SILENT DANCE POTPURRI / Live: Sebastian Brose

En danse-mash-up fra flere stumfilmer | klippet av Marte Aasen

Sebastian Brose. Photo: Ema Motrescu.

Bevegelse og kroppsspråk er essensielt i stumfilmene fordi kommunikasjon og historiefortelling baserer seg på å si mest mulig uten dialog eller tekstplakater. Stumfilmepoken er også full av fantastiske dansescener. Den kjente «gaucho»-scenen med Asta Nielsen i THE ABYSS var for heftig for norsk sensur, og filmen ble sensurert i Norge. Samtidig ble den svært populær i Danmark, og lanserte Asta Nielsen som en internasjonal filmstjerne. «Marias dans» i METROPOLIS er både sensuell og eksentrisk og tiltrekker seg mannlige blikk. I PANDORAS ESKE vekker Louise Brooks oppsikt når hun danser tango med en annen kvinne i sitt eget bryllup, og også hun får mennenes oppmerksomhet.

Til denne morsomme danse-mashup’en vil Sebastian Brose, kjent under artistnavnet Gostoso, improvisere frem et DJ-set på dansegulvet på Verdensteatret Bar. Sebastian er et av talentene i Insomnia-festivalens Cloud Exit prosjekt hvor musikerne også skal arbeide med komposisjon til stumfilm i samarbeid med Verdensteatret og TIFF.

Arrangementet er gratis og arrangeres i samarbeid med Insomniafestivalen og deres talentprogram Cloud Exit med støtte fra Talent Norge, SNN Samfunnsløftet og Musikkontoret.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Lørdag 20. april, 12:00

I samarbeid med Tromsø Barnefilmklubb

SHERLOCK JR. / Live: Aleksander Kostopoulos

Regi: Buster Keaton | USA 1924 | 45m | Engelske tekstplakater, Svenske undertekster

Sherlock Jr

Buster Keaton briljerer som kinomaskinist i dette mesterverket fra 1924, med musikk fra den anerkjente og multitalentfulle Aleksander Kostopoulos!

I Sherlock Jr. spiller Keaton en enkel og stille kinomaskinist. Han viser film for folket, og rydder opp etter hver forestilling. Jobben er grei, men litt kjedelig. Hans største ønske er å bli privatdetektiv, og han leser flittig bøker i arbeidstiden for lære seg opp. Han forelsker seg i en jente, men møter motstand fra en rivaliserende frier, som bruker skitne triks for å sette maskinisten i vanry hos jentas far. I det virkelige liv går det meste han imot, men i sine drømmer er han Sherlock, Jr., en stilig og elegant privatdetektiv, som selv hører hjemme på det store kinolerretet.

OM MUSIKKEN

Aleksander Kostopolous

Aleksander Kostopoulos er en audiovisuell trommeslager, komponist og artist fra Bodø. Han er kjent for sitt arbeid i bandet ISÁK, der han samarbeidet med produsent James Daniel Njie Eriksen og vokalist Ella Marie Hætta Isaksen. Som soloartist lager han cinematisk elektronisk musikk og han har utgitt tre album, to audiovisuelle verk samt komponert musikk for danseforestillinger, teater og kortfilmer. Kostopoulos har i tillegg spilt trommer og perkusjon for en rekke artister og band som Mari Boine, Adjagas, Moddi, Marthe Valle, Julie Alapnes og Pil & Bue.

Visningen er i samarbeid med Tromsø Barnefilmklubb. Visningen er gratis for medlemmer. Medlemskap og billetter selges i døren før visning. Du kommer også inn med festivalpass.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Lørdag 20. april, 19:00

I samarbeid med Tromsø Filmklubb

STEREO / Live: Ekkoboks

Regi: David Cronenberg | Canada 1969 | 1t 3m |Engelske tekstplakater

Stereo

Syv unge voksne melder seg frivillig til å delta i et parapsykologisk eksperiment utført ved Canadian Academy of Erotic Enquiry, hvor Dr. Luther Stringfellows rystende teorier skal testes ut. Her underkaster de frivillige seg en form for hjernekirurgi som fjerner taleevne deres, men gir dem evne til telepatisk kommunikasjon. Hvordan kan to kropper komme i kontakt og ha sex uten at de faktisk berører hverandre? Dette er spørsmålet Stringfellow vil komme til bunns i.

En ung jente opplever skrekkblandet fryd i eksperimentet, men utvikler en sekundær personlighet for å håndtere hennes nye bevissthetstilstand, som derimot gradvis tar over hennes opprinnelige personlighet. Gjennom seksuelle relasjoner oppmuntres de til å utvikle sine nye evner, og etter hvert som eksperimentet skrider frem, blir Stringfellows teorier til virkelighet. Samtidig mister han og de andre forskerne stadig mer kontroll over deltakerne.

Denne noe erotiske science fiction-filmen er både regissert, skrevet, filmet og redigert av kanadieren David Cronenberg, og er hans spillefilmdebut. Stereo bærer mange spor av hans karriereomspennende filmatiske interesser i form alternativ seksuell livsførsel, fremmedgjøring fra egen kropp og identitetsforskyvninger.


OM MUSIKKEN

Ekkoboks


Ekkoboks
(Lars-Erik Kroken Mikkelsen) er elektroniske beats, hypnotiske temaer og tidvis mye bass, bygd opp med trommemaskin, sampling og synther. Rytmiske sekvenser og evolverende lydbilder i et rammeverk der det dras inspirasjon fra triphop, ambient, IDM, dub og andre godsdaker fra hjørnene av konfektesken.

Dette er et helt ferskt prosjekt av trommeslager Lars-Erik Kroken Mikkelsen, mest kjent fra rockens side av Tromsømusikken, blant annet fra duoen Jabba. Mikkelsen har tidligere skrevet og fremført musikk til stumfilmene Häxan (1922) og Der Golem (1920) som del av Jabba, samt Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920) og Cave of the Spider Women (1927) som del av Reptile Master.

Her har man muligheten til å få med seg aller første konsert med Ekkoboks-prosjektet, så det er bare å hive seg til!

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Lørdag 20. april, 21:00

HÄXAN / Live: Cult Member

Regi: Benjamin Christensen | Sverige, Danmark 1922 | 1t 45m |Svenske tekstplakater, engelske undertekster

Häxan

Gravplyndring, tortur, besatte nonner og en satanisk sabbat: Benjamin Christensens legendariske film sparer ikke på noe og bruker en rekke dramatiske vignetter for å utforske den vitenskapelige hypotesen om at heksene fra middelalderen led av den samme hysterien som pasienter ved århundreskiftet. Men filmen i seg selv er langt fra alvorlig – i stedet er det en heksesuppe av det skremmende, ekle og mørkt humoristiske.

En kulturhistorisk forelesning, det var det den danske regissøren Benjamin Christensen kalte filmen sin om middelalderske hekseprosesser. Med tegninger og en peker forklarer han hvordan kosmos ble forestilt. I en modell beveger planetene seg i glasskupler, groteske djevler smiler på tresnitt, og i et mekanisk helvete går syndere opp og ned i gryter.

Med Häxan kastet Christensen plottet over bord og fant en helt ny måte å bruke filmmediet på. Han våget å starte med en lang pedagogisk del, bruke nesten bare amatører i rollene, blande skrekkfilm-effekter med like skremmende realisme, og avslutte med en humanistisk appell. Da Häxan hadde premiere i 1922, hadde det svenske filminstituttet betalt for den dyreste skandinaviske stumfilmen i historien. Den ble kraftig redigert i mange land og forbudt i USA, men den var likevel en global suksess. Mer enn hundre år senere er Häxan fortsatt ulikt noe annet du har sett.


OM MUSIKKEN

Cult Member

Cult Member er en kraftprestasjon av de sjeldne. Tromsøbandet ga ut sin første EP i 2020 og slapp debutplata Infinite Death som ble nominert til Spellemannsprisen for beste metall utgivelse året etter. Med vokalist fra Denton County Texas og medlemmer fra velrennomerte punk- og hardcoreband som Die A Legend, Jabba og Reptile Master spiller de en rask og tung mix av hardcore og thrash. Etter å ha spilt over hele Norge begynner de å bli et etablert navn i undergrunnsscenen. De forskjellige medlemmene i bandet har tidligere spilt til stumfilmer som Dr. Jekyll and Mr. Hyde og Tromsø brenner, men dette blir Cult Members første stumfilmkonsert!

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Søndag 21. april, 15:00

THE NAVIGATOR / Live: Kjetil Schjander Luhr

Regi: Donald Crisp, Buster Keaton | USA 1924 | 1t 5m |Engelske tekstplakater, norske undertekster

The Navigator

Buster Keaton stråler i sitt og Donald Crisps enestående mesterverk fra 1924, som feirer sitt 100-årsjubileum på årets Stumfilmdager, med musikk fra Norges fremste stumfilmpianist Kjetil Schjander Luhr!

Keaton spiller rollen som Rollo, en håpløs romantiker som bestemmer seg for å fri til naboen Betsy og tilbyr en seiltur til Hawaii som bryllupsreise. Når Betsy avviser Rollo, bestemmer han seg for å dra alene, men går ombord på feil skip. I stedet ender han opp på "The Navigator," som eies av Betsys far. Og når også Betsy går ombord for å snakke med faren sin, driver skipet ut til havs...

OM MUSIKKEN

Kjetil Schjander Luhr

Kjetil Schjander Luhr er komponist, pianist og lyddesigner. I tillegg til arbeid for film, tv og teater har han vært fast stumfilmmusiker ved Cinemateket i Oslo siden 2001. Siden 2018 har han vært en sentral kunstnerisk bidragsyter under Cinemateket i Oslos egen stumfilmfestival, der han med sitt stumfilmensemble blant annet har skrevet og framført ny musikk til store klassikere som Sunrise, Metropolis og The Kid. Under Luhrs ledelse får filmene en musikalsk drakt som favner både 20-tallets musikalske klisjeer og inspirasjon, så vel som stilarter og teknikker fra nyere filmhistorie. I Luhrs filmmusikalske univers er det likevel alltid historiefortellingen og filmens egne premisser som har forrang — målet er et lydspor som får deg til å glemme at filmen er stum.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Søndag 21. april, kl. 19.30

LIMITE / Live: Hedvig Mollestad og Barentsband

Regi: Mário Peixoto | Brasil 1931 | 1h 54m | Engelsk tekst

Limite

Etter fullsatt premiere under TIFF i januar, returnerer nå stumfilmkonserten LIMITE: Live: Hedvig Mollestad og Barentsband til Tromsø for Silent Film Days 2024!

LIMITE av Mário Peixoto er et avantgardistisk og eksperimentelt mesterverk. LIMITE kan direkte oversettes til grenser, overganger eller skiller, og det finnes mange av de i filmen; mellom land og sjø, mellom fortid og nåtid, liv og død, og ikke minst mellom et bilde og det neste.

Den brasilianske filmen følger et slags narrativ om en mann og to kvinner i en robåt, fortapt på sjøen. De har forlatt noe, og søker mot en ny fremtid. Gjennom tilbakeblikk blir historien poetisk vevd sammen. Her ligger ikke innholdet nødvendigvis i hver enkelt scene, men heller i relasjonene mellom dem. Det er en mystisk, innovativ og filosofisk film, og Mollestad har komponert musikk som skaper et harmonisk samspill mellom å lytte og å se.

Regissør
Mário Peixoto (f. 1908) var en brasiliansk poet, forfatter og regissør mest kjent for filmen Limit. Han regisserte den kun 21 år gammel, og lagde aldri en film igjen. Limite var nesten som en myte å regne, helt til to kritikere restaurerte den eneste kopien på 70-tallet. I 1988 ble den kåret til den beste brasilianske filmen gjennom tidene i en nasjonal meningsmåling, og igjen i 1995.


OM MUSIKKEN

Hedvig Mollestad. Foto: Julia Marie Naglestad.

Hedvig Mollestad Thomassen er utpekt som musikalsk leder for prosjektet. Med sju album med sin egen trio og tre solo-utgivelser, to Spellemannspriser og flere nominasjoner har hun etablert seg som en anerkjent artist. Hennes nåværende musikalske utforskning, inkludert forestillingen "Liquid Borders," harmonerer godt med filmens tematikk. I dialog med Mollestad har TIFF dannet et nytt ensemble som skal i løpet av festival uka re-aktualisere denne klassiske stumfilmen.

Årets Barentsband består av fire uavhengige profesjonelle musikere:

Aleksander Kostopoulos, trommer
Vladislav Demin, fiolin
Innokentiy Ivanov, vibrafon og perkusjon
Ståle Storløkken, keyboard

LIMITE / Live: Hedvig Mollestad og Barentsband under TIFF 2024. Foto: Jacob De Hoop.