På skyggesiden av Verdens Mektigste Land

Der vi før assosierte USA med frihet, fremskritt og modernitet, er det nå rasemotsetninger, klasseskille og steile politiske fronter som får fokus. På den kommende festivalen har TIFF viet et eget sideprogram til «The Greatest Nation On Earth».

Publisert 29.10.2020 — Håvard Stangnes

Queen & Slim er en svart Thelma & Louise-historie, en road movie gjennom et USA splittet av rasemotsetninger. Foto: Queen & Slim

- Vi har plukket ut et knippe spillefilmer og dokumentarer som kaster lys over ulike sider av det amerikanske samfunnet og laget et sideprogram med tittelen «USA bak fasaden», sier Henning Rosenlund, assisterende programsjef på TIFF.

Supermakt i endring

- Målet med programmet er å vise fram sider ved USA som har blitt stadig mer aktuelle de siste årene. Filmene undersøker rasemotsetninger, arbeiderklassen, store samfunnsforskjeller og ikke minst at USA nå er et svært splittet land, sier assisterende programsjef Henning Rosenlund.

Samtidig er landet fortsatt verdens ledende supermakt, økonomisk og militært, og ikke minst kulturell premissleverandør for hele verden. Netflix, Apple, Facebook, Google og Amazon er alle amerikanske selskaper, som påvirker hverdagen vår mer enn vi liker å tenke på. Men på tross av en enorm kulturindustri og dertil konsum, er det flere sider ved det amerikanske samfunnet som er fremmed for mange, og som sjelden blir belyst i de mest kommersielle produktene.

Liberalt og konservativt

- Vi har også prøvd å inkludere filmer som viser mer subtile trekk, og som kanskje kan virke paradoksale på oss i Norge. For eksempel at liberale USA på mange områder er mer verdikonservative enn oss, at religion spiller en større rolle i samfunnet, samtidig som de gjennomgående er mer negative til staten og et regulert liv. I filmer som Never Rarely Sometimes Always og The Last Shift blir slike trekk veldig synlig. Det er også interessant å se hvordan frihet er et veldig viktig begrep i alle filmene i programmet, sier Rosenlund.

Uansett hvem som er president etter den 3. november, har USA store utfordringer framover. I januar får TIFF-publikummet et blikk bak fasaden til dette enorme landet.

Filmene:

Never Rarely Sometimes Always

Regi: Eliza Hittman, 2020

Et bemerkelsesverdig drama om to unge kvinner som må reise fra det rurale Pennsylvania til New York, når den ene av dem vil ta abort. Noen filmer evner å ta opp samfunnsmessige problemstillinger på en så naturalistisk måte, at man ikke tenker på den politiske sprengkraften før etterpå. Mens man ser, blir man bare oppslukt av handlingen og karakterene. Never Rarely Sometimes Always er en slik film.

The Last Shift

Regi: Andrew Cohn, 2020

Komedie-drama, om den aldrende Stanley som har jobbet 38 år på en hamburgerbar og må ta et oppgjør med seg selv når han skal gi opplæring til Jevon – en ung sort mann på prøveløslatelse, men med langt større ambisjoner enn å overta for Stanley. The Last Shift har fornøyelige karakterer og mye humor, men i bunnen ligger et mer alvorlig budskap om et amerikansk samfunn med få muligheter. For Stanley er den lavtlønna jobben bare slik livet er, eller ble. For Jevon er hele situasjonen hans nok en bekreftelse på hvordan samfunnet er rigget for å holde ham nede.

Nomadland

Regi: Chloé Zhao, 2020

“Freedom is just another word for nothing left to lose” sang Janis Joplin, og den ur-amerikanske drømmen om frihet får en oppdatert versjon i denne episk anlagte filmen fra dagens USA. I sentrum står Fern, mesterlig portrettert av Frances McDormand (Fargo, Olive Kitteridge, mm). Fern både blitt enke og opplevd at byen hun har bodd i har forvitret etter at den lokale gruven ble lagt ned. Nå bor hun i den ombygde varebilen sin og lever av strøjobber på forskjellige steder. Hun er fattig, men samtidig lever hun med en frihet som hun ikke vil gi fra seg, og som kanskje mange vil misunne henne. Etter hvert blir hun med i et samfunn av omstreifende mennesker som har vendt ryggen til det hypermaterielle forbrukersamfunnet. Nomadland..

Queen & Slim

Regi: Melina Matsoukas, 2019

Bilen til et sort par på sin første date blir stanset av en hvit politimann. Situasjonen eskalerer raskt, og snart er det umake paret på rømmen gjennom USA, ettersøkt for drap. En sort variant av Thelma & Louise. Queen & Slim er en road movie gjennom et USA splittet av rasemotsetninger. Med utgangspunkt i kjente traumer som har satt flere byer i USA i brann det siste året, viser den fram forskjellige lag av det amerikanske samfunnet og føyer seg inn i rekken filmer fra Get Out til BlacKkKlansman, som har tatt opp rasismen i USA på originale måter.

I Am Not Your Negro

Regi: Raoul Peck, 2016

Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King Jr. var alle fremtredende menneskerettighets- forkjempere, og alle ble hensynsløst myrdet. Deres tredje fellesnevner er vennen James Baldwin. Før Baldwins død i 1987 begynte han på sitt siste verk, en krønike om sine tre venner og deres tragiske skjebner. Raoul Pecks I Am Not Your Negro tar utgangspunkt i Baldwins notater og utforsker den afroamerikanske historien, og hva det betyr å være svart i USA i dag. I Am Not Your Negro er et kraftfullt og oppsiktsvekkende essay over afroamerikaneres virkelighet, og tematikken er stadig brennende aktuell.

Les også:

Klart for TIFF Junior!

TIFF ser fremover