Ta en titt på programmet til Tromsø Silent Film Days 2025!
Den 19. utgaven av Tromsø Silent Film Days inviterer publikum inn i stumfilmens gripende og visuelle univers – denne gangen med et sterkt samisk perspektiv, eksperimentell horror, storslåtte kjærlighetsdramaer og intense musikalske opplevelser.
Publisert 21.03.2025 — Sandra Aminda Indahl

Fra 23. til 26. april fylles Verdensteatret med nykomponert musikk, ikoniske filmklassikere og noen av landet mest spennende musikere.
Oppgjør med Hamsun og samisk diskriminering
Festivalen har allerede sluppet to sterke samiske verk, deriblant årets åpningsforestilling MARKENS GRØDE / Live: Nordic Silent Film Orchestra, og BY SLEDGE AND REINDEER IN INKA LÄNTA'S WINTERLAND / Live: Dálveeatnamat Ensemble. Sistnevnte fikk sin premiere til fullsatt sal og stående applaus under TIFF i januar. Begge forestillingene utforsker hvordan samisk musikk kan endre fortellingen og skildringen av samisk kultur i filmene.

– Vi er glade for å ha et sterkt samisk fokus på årets utgave. Gjennom å invitere samiske musikere til å tolke filmene på nytt, tar vi et oppgjør med fortida og gjenforteller historiene med et annet perspektiv, sier festivalsjef Lisa Hoen
Film møter folketoner, elektronika – og galskap
Blant årets høydepunkter er Carl Th. Dreyers legendariske The Passion of Joan of Arc (1928), hvor THE GLORIA – et kunstnerisk musikkprosjekt ledet av Macfra – leverer et intenst lydlandskap i møte med Falconettis ikoniske rolletolkning. Konserten er et samarbeid med Insomnia Festival.

– Musikken føles både industriell og samtidig taktil – Macfra gir virkelig alt på scenen. Dette, i kombinasjon med en av verdens mest stilistiske filmer og en sterk kvinneskildring, kommer garantert til å gjøre inntrykk, sier Hoen.
Den japanske klassikeren A Page of Madness (1926) byr på psykologisk eksperimentell filmkunst, tolket live av et ensemble ledet av Kjetil Schjander Luhr, sammen med Wei Ting Tseng, Øystein H. Bang og Liv Lande.

– Jeg gleder meg helt vilt til å se denne filmen med live musikk i kinosalen. Den er mystisk, surrealistisk og får ekstra kraft med eksotiske instrumenter som koto og heftige japanske trommer, sier John-Kristian Dalseth, programsjef ved Cinemateket.
Fransk film noir, Chaplin og nasjonalromantikk
Det blir også mørk og rørende film noir med den franske filmen Dans la Nuit (1929), med live musikk av Cleaning Women Duo – kjent for sine instrumenter laget av vaskemaskiner og klesstativ. Filmen, om kjærlighet, ulykke og masker, er regissert av Charles Vanel som også spiller hovedrollene.

For de som vil se Chaplin på sitt beste, vises The Circus (1928) – en av hans mest hyllede komedier – med levende pianomusikk fra Kjetil Schjander Luhr, i samarbeid med Tromsø Barnefilmklubb. Her er både barn og voksne velkommen.

Den norske klassikeren Fante-Anne (1920) får ny musikalsk drakt av Dina Konradsen og Jo Einar Tobias Sterten Jansen, med et spennende møte mellom folkemusikk og elektronika. Publikum som vil ta dansen videre, kan bli med på klubbkvelden Folkemølje i Verdensteatrets kafé – med Konradsen, Jansen og Charlotte Bendiks bak miksebordet etter forestillingen.
Storslått avslutning med en legende
Årets festival avsluttes med den ikoniske klassikeren The Phantom of the Opera (1925) – med Pulgasari Trio fra Tromsø på scenen.
– Når man snakker om ikonisk stumfilm, kommer man ikke utenom The Phantom of the Opera. Filmen har 100-årsjubileum i år og det blir utrolig spennende å se hva Pulgasari gjør med musikken. De er et av de mest spennende bandene i Tromsø akkurat nå, sier Dalseth.
Et festivalprogram med kraft og kontraster
– Årets program spenner fra nasjonalromantiske fjellandskap til mørke maskeradeball, fra eksperimentell galskap til poetiske joiker. Vi tror publikum vil få både sterke filmopplevelser og nye måter å se og høre stumfilm på, avslutter Hoen
Sjekk ut hele programmet og skaff deg billetter!
