Programmet for TIFF 2024 er klart!

Publisert 14.12.2023 — Sandra Aminda Indahl

Argentinsk filmbølge, kvinnelig seksualitet, verdenspremierer, rekordmange langfilmer fra nord, retrospektiv og regissørbesøk i verdensklasse er noe av det den 34. utgaven av Tromsø internasjonale filmfestival presenterer når festivalen lover å skape lys i januar-mørket.

Et grunntema for årets festival er å bruke film til å se løsninger og finne håp i den krevende situasjonen verden befinner seg i. Dette reflekteres blant annet i valg av åpningsfilm som er den norsk-palestinske dokumentaren LIFE IS BEAUTIFUL – AL HAYA HELWA av Mohamed Jabaly.

- Det er en sterk dokumentar som handler om å finne lyspunktene i mørket. Mohamed har både som menneske og filmskaper en vilje og egenskap til å se etter det gode i dystre tider. I tillegg har vi flere sterke filmer om å sette pris på det vakre i hverdagen. PERFECT DAYS av Wim Wenders er et godt eksempel på dette, sier festivalsjef i TIFF, Lisa Hoen.

Festivalsjef Lisa Hoen og assisterende programsjef Henning Rosenlund. Foto: Jamie Michael Bivard

ARGENTINSK FILMBØLGE

Man finner flere argentinske filmer i årets program, og to av de deltar i årets konkurranseprogram. Dette er A RAVAGING WIND av Paula Hernández og PUAN av María Alché og Benjamín Naishtat. Sistnevnte kapret pris for både Beste Manus og Beste Hovedrolle under årets utgave av San Sebastián International Film Festival. I tillegg finner man den argentinske spenningsfilmen THE DELINQUENTS i sideprogrammet HORISONTER og den psykologiske horroren WHEN EVIL LURKS av Demián Rugna i OVERDRIVE.

- Argentina markerer seg sterkt i år med filmer som er gode dramaer, med innslag av det tragikomiske og et skråblikk på mennesket og dets plass i samfunnet, sier Hoen.

Stillbilde A RAVAGING WIND

KVINNELIGE REGISSØRER I FREMMARSJ

I den internasjonale filmverden er kvinnelige regissører i fremmarsj. Med sin egen tilnærming lager mange av disse regissørene filmer om kvinnelig seksualitet. I sideprogrammet HOW TO HAVE SEX trekkes seks filmer av kvinnelige regissører fram. Flere av regissørene i programmet baserer fortellingene på egne erfaringer. THE FEELING THAT THE TIME FOR DOING SOMETHING HAS PASSED av Joanna Arnow er et godt eksempel på dette, og i denne filmen spiller i tillegg Arnow filmens hovedrolle selv.

- Det siste året har mange kvinner laget film om kropp, seksualitet, grensesetting og fysiske erfaringer. I programmet utforsker vi i tillegg om det kvinnelige blikk skiller seg fra det mannlige, sier Hoen.

Stillbilde THE FEELING THAT THE TIME FOR DOING SOMETHING HAS PASSED

STERKE PORTRETTER FRA NORGE

Fra Norge kommer to dokumentarfilmer som vi ønsker å gi særlig oppmerksomhet. IBELIN av Benjamin Ree og STRAFF av Øystein Mamen. Begge filmene tegner sterke portretter av mennesker i vidt forskjellige livssituasjoner, og begge filmene passer inn i vår ambisjon om å åpne verden for publikum.

- Dette er to sjeldent sterke og veldig emosjonelle dokumentarer. Benjamin Ree leverer en grensesprengende dokumentar som kommer til å få mye oppmerksomhet, og Øystein Mamens debutfilm som regissør er en tungvekter av en film, forteller Assisterende programsjef i TIFF, Henning Rosenlund.

IBELIN får sin norgespremiere kun én dag etter sin verdenspremiere under Sundance, mens STRAFF vil møte publikum for aller første gang på visningene under TIFF.

Stillbilde IBELIN

COEN-BROTHERS: CRIME AND HUMAN COMEDY

Tidligere i høst slapp vi nyheten om at Ethan Coen og Tricia Cooke vil gjeste TIFF i januar. Nå er utvalget av filmene til sideprogrammet klart. I retrospektivet presenterer vi et tverrsnitt av deres karriere, med flere høydepunkter som THE BIG LEBOWSKI, JERRY LEE LEWIS: TROUBLE IN MIND og O BROTHER, WHERE ART THOU?, der sistnevnte vil bli vist på en nydelig 35 mm-kopi.

I tillegg til å kunne treffe Coen og Cooke på enkelte visninger, vil både bransje og publikum få mulighet til å sikre seg billetter til en Masterclass som arrangeres fredags formiddag under festivalen.

- Vi har hatt mange spennende regissører på festivalen tidligere, men det spørs om noe overgår dette. Dette blir en unik sjanse til å lære fra en regissør i verdensklasse, sier Rosenlund.

Stillbilde THE BIG LEBOWKSI

DE BESTE FILMENE FRA FESTIVALVERDEN AKKURAT NÅ

Også i årets festivalprogram finner vi de fire faste sideprogrammene HORISONTER, EAST SIDE STORIES, OVERDRIVE og FILM FRA NORD.

I EAST SIDE STORIES fortsetter vi å vende blikket mot sine østlige naboland, i år med et knippe filmer fra Ukraina, Nederland, Russland og Georgia.

I festivalens nest største sideprogram Horisonter finner vi hele 23 filmer, som byr på en smak av de beste filmene fra festivalverdenen akkurat nå. En av disse er ABOUT DRY GRASSES av Nuri Bilge Ceylan som ble nominert til den prestisjefylte Gullpalmen og som vant pris for beste kvinnelige hovedrolle under Cannes Film Festival 2023.

- Det viktigste kriteriet vi har for HORISONTER er kvalitet, og det finner vi absolutt i årets filmutvalg. I tillegg er det spennende spredning fra store deler av verden- Tyrkia, Frankrike, Bhutan, Sør-Afrika, Marokko, Palestina og mange flere, sier Rosenlund.

Stillbilde ABOUT DRY GRASSES

Leter du etter filmer som er litt tøffere, sykere og mer absurd enn de fleste vil du ikke bli skuffet over årets OVERDRIVE-program.

- Jeg gleder meg til publikum skal få møte DICKS: THE MUSICAL av Larry Charles. En fantastisk morsom film, men som nok er langt over streken for de fleste, sier Hoen 

Festivalens største sideprogram FILM FRA NORD ble sluppet torsdag 7. desember og er en unik mulighet til å se gode og sterke historier som speiler livene til de som bor i nordområdene.

FESTIVALEN AVSLUTTER I EKTE 70-TALLSSTIL

I avslutningsfilmen har regissør Alexander Payne gått tilbake til å lage det gode 70-talls periodedrama. Teknologien som brukes i filmen, både kamera og lyd, er i 70-talls kinoformat, og dermed er det ikke vanskelig å dykke tilbake i tid når man ser THE HOLDOVERS.

- En perle av en film som er en hyllest til den gode fortellinga, mannlig vennskap og til 70-tallets formater, avslutter Hoen.

Se hele programmet her.

Stillbilde THE HOLDOVERS

Les også: