Nå er hele programmet for TIFF 2025 lansert
Den 35. utgaven av Tromsø Internasjonale filmfestival byr på et imponerende program med kunstnerisk sterke filmer fra hele verden. Med den norske spillefilmen Alt skal bort som åpningsfilm, et konkurranseprogram fylt med prisbelønte titler, og sideprogrammer som setter fokus på politisk viktige temaer, lover årets festival å bli en opplevelse for filmelskere i alle sjangre.
Publisert 12.12.2024 — TIFF
Åpner med en historie som mange vil kjenne seg igjen i
Den norske spillefilmen Alt skal bort av Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen blir åpningsfilmen for Tromsø internasjonale filmfestival 2025. Familiedramaet kombinerer humor, varme og melankoli for å utforske en families møte med fortiden.
- Det er stor stas å bli invitert som åpningsfilm på TIFF. Det er godt å kjenne på at filmen vår er ønsket og det er en fin mulighet for oss å få vise den for et filminteressert publikum før vi slipper den i egen by og resten av landet i mars, sier Salomonsen.
I Alt skal bort flytter søsknene Ellen, Amund og Carl-Olav inn i barndomshjemmet for å pakke og klargjøre det for salg etter farens begravelse. Underveis gjenopplever de både gode og vonde barndomsminner, noe som får dem til å revurdere livsvalgene sine.
- Det er en meget interessant film med både godt manus og god regi. Filmmusikken av Thomas Dybdahl må også trekkes frem. Filmen skildrer søskenforhold på en måte som gjør at jeg tror mange kan kjenne seg igjen i karakterene. Vi er kjempeglade for å presentere filmen som årets åpningsfilm, sier festivalsjef Lisa Hoen.
Filmen handler ikke bare om å miste, men også om å finne. Gjennom latter, krangler og forsiktige forsoninger skildrer filmen det universelle i søskenrelasjoner. Dette er en film som vil få publikum til å reflektere over egne familiebånd, minner og at man bør rydde opp i livet før det er for sent.
- Alt skal bort er en film som i stor grad sikter mot gjenkjennelsen. Jeg har forsøkt å skape en følelse av hvordan det er å være i akkurat dette konkrete huset, samtidig som jeg ønsker at filmen skal være åpen nok til at publikum kan legge sine egne minner og erfaringer inn i historien, sier Ommundsen.
Et konkurranseprogram fylt med prisbelønnede filmer
I år byr festivalen på et meget sterkt konkurranseprogram med flere allerede prisbelønnede filmer slik som The Brutalist av Brady Corbet, Bound in Heaven av Xin Huo og Happy Holidays av Scandar Copti.
- Vi er utrolig fornøyde med årets konkurranseprogram, både bredden og kvaliteten. Det er kunstnerisk sterke filmer fra hele verden, og kjente regissører som Mike Leigh, Brady Corbet og François Ozon leverer alle på toppnivå, sier assisterende programsjef Henning Rosenlund.
Happy Holidays, et familiedrama om den ødeleggende makten til streng sosial kontroll, viser hvor mye våre egne regler kan begrense liv og påføre unødvendig skam. Alt dette med det eksplosive bakteppet av et Midtøsten på bristepunktet.
- Scandar Copti er en palestinsk regissør og manusforfatter fra Jaffa i Israel. Hans første spillefilm Ajami ble oscarnominert som beste fremmedspråklige film i 2010, og Happy Holidays gjør allerede suksess på internasjonale prisutdelinger og Copti vil være en av flere regissører som gjester årets festival, sier Rosenlund.
Sterke dokumentarer med unike historier
Videre i konkurranseprogrammet finner vi de cinematiske perlene Gaucho Gaucho av Michael Dweck og Gregory Kershaw og Afternoons of Solitude av Albert Serra.
- Disse dokumentarene imponerer med sitt kunstneriske uttrykk og gir oss et innblikk i to særegne miljøer: gauchoenes liv i Argentina og tyrefekterkulturen i Spania, sier Hoen.
Også i sideprogrammet East Side Stories, som byr på filmer fra våre østlige naboer, finner vi to sterke dokumentarer, en av de er Intercepted av Oksana Karpovych.
- I Intercepted får vi et helt unikt innblikk gjennom lydopptak tatt fra russiske soldaters telefonsamtaler med sine familier hjemme. Dette kombineres med foto fra resultater av russernes ødeleggelser i Ukraina. Filmen gir et unikt innblikk i soldatenes hverdag og refleksjoner på godt og vondt – noe som berører veldig, forteller Hoen.
Den andre dokumentaren i dette sideprogrammet, Mother and Daughter, or the Night Is Never Complete av Lana Gogoberidze er en av festivalsjefens personlige favoritter. Gjennom et essay-format kombineres filmklipp fra familiens flere generasjoners kvinnelige filmskapere, og viser blant annet motstanden Nutsa, Lanas mor og Georgias første kvinnelige regissør, tok mot Stalins autoritære regime.
- Det er en skremmende relevant dokumentar som stiller oss viktige spørsmål som hva som definerer vår menneskelighet, og hvilket ansvar vi har som verdensborgere i møte med undertrykkende regimer, sier Hoen.
Et eget sideprogram med Fokus på Iran
Iran har lenge vært et av de viktigste landene i en region som nå er herjet av konflikter. På tross at det undertrykkende regimet har landet en rik filmkultur – som ofte blir sanksjonert av myndighetene.
- Iran er et land som har tradisjon for å levere sterk filmkunst – her får vi både de gode historiene og høy kunstnerisk kvalitet. Mange av filmene viser også allegorier og symboler for diktaturet. Det er absolutt et politisk program som forteller mye om Iran i dag, sier Hoen.
I år har det kommet flere spennende filmer som tar for seg samfunnssituasjon og viser de ulike sidene av livet i Iran med tematikker som undertrykkelse av kvinner og klasseskille.
- The Seed of the Sacred Fig av Mohammad Rasoulof er en film publikum burde se frem til. Hans film Det finnes ingen djevel fikk den norske fredsfilmprisen under TIFF 2021, og hans nyeste film er absolutt like interessant og medrivende, forteller Rosenlund.
Timothée Chalamet i storform som Bob Dylan
Årets avslutningsfilm for den 35. utgaven av festivalen er James Mangolds siste verk A Complete Unknown, som festivalsjefen er sikker på vil treffe bredt. Med Bob Dylans tidløse musikk og Timothée Chalamet i storform, har filmen potensial til å begeistre både yngre og eldre generasjoner. Mangold, som tidligere har imponert med Walk the Line, den kritikerroste filmen om Johnny Cash, viser nok en gang sin unike evne til å fange essensen av ikoniske musikalske legender i denne etterlengtede produksjonen.
- Chalamet har brukt fem år på å sette seg inn i musikklegendens historie, og gir virkelig et nytt liv til både karakteren, musikken og vokalen i denne herlige filmen om Bob Dylans historie. Det må også sies at det er helt fantastisk å gå inn i 60-tallets tidskoloritt, sier Hoen.
Øvrig slipper festivalen også nå de faste sideprogrammene Horisonter som byr på en smak av de beste filmene fra festivalverdenen akkurat nå, Overdrive med filmer for de som liker den ekstreme filmopplevelsen, Kritikeruka med internasjonale filmer valgt av filmkritikere og Special Screenings som byr på festivalens mange særegne spesialvisninger.
Billettsalget starter mandag 6. januar.