Odelsgut og fantefølge

En møkkaspreder, en stein og en trestokk utgjorde Joar Nangos uferdige kunstverk som høsten 2017 utløste het debatt i riksmedia. Når innbyggerne i bygda følger ferdigstillingen av kunsten, avdekker prosjektet mer enn søppel og skandale.

«Stygt» og «noe forbaska tull» var de første reaksjonene på den nye offentlige kunsten i bygda Kvam i Gudbrandsdalen. Uttalelsene om den skulpturelle installasjonen skapte nasjonale overskrifter og de tromsøbaserte kunstnerne Joar Nango og Håvard Arnhoff måtte på vegne av arkitekturkollektivet FFB forsvare det uferdige arbeidet, mens lokalpolitikerne ble stilt til veggs for uforsvarlig pengebruk. Til tross for uenigheter hos kvamværingene, fikk kunstnerne anledning til å komme tilbake og gjøre verket ferdig. Utstyrt med en svær varebil, lavvo og en rumensk kobbersmed med i følget, fullfører gruppa kunsten mens en nysgjerrig og splittet befolkning følger nøye med.

Filmen, som vant dokumentarprisen på Bergen Internasjonale Filmfestival, følger den omstridte kunsten og de lokale diskusjonene, som begge tar nye vendinger underveis. Odelsgut og fantefølge er en engasjerende og underholdende dokumentar som gir innblikk i et lita norsk bygds ulike synspunkter om hva kunst er og bør være. Samtidig kaster den lys over arbeidsprosessen til Nango og kollektivet, som er basert på det han kaller "samisk improvisasjonskompetanse".

Regissør

Merethe Offerdal Tveit (f. 1985) jobber med dokumentar- og kunstfilm fra hjembygda Rosendal. Hun har utdanning fra Nordland kunst- og filmfagskole og OsloMet og har produsert og regissert en rekke kortfilmer fra små samfunn omkring i Norge.

Filmografi

2018 En skildring af Hjemmet (Kortdokumentar)
2018 November (Kortfilm)
2014 Eit hus, ein heim (Kortdokumentar)
2010 To framande og ein ukjend (Kortfilm)

Min Festival

Bokmerke

Legg til favoritter

Info

Min festival

Logg inn eller registrer ny bruker for å lagre dine favoritter.

Min festival