Closing Party

Det er med stor glede at vi inviterer publikum, festivalgjester og alle festglade mennesker til å feire den 34. utgaven av TIFF!

Lørdag 20. januar inviterer vi til årets beste fest i det vi fyller Studenthuset Driv med live musikk og friske rytmer fra nonne og andre.

Det blir et forrykende dansegulv for alle som vi starte det nye året med høy puls, og et stemningsfylt loungeområde for de gode samtalene!

nonne er en psykedelisk rock-duo fra Tromsø bestående av Gustav Eidsvik og Erlend Skotnes. I 2022 ga de ut den kritikerroste debut-EP-en "Frem og tilbake", og har siden da spilt en rekke konserter. De bruker trommemaskiner og synthesizer, sammen med dronete gitar, for å produsere repetitive riff og dansbare rytmer. I 2023 ga de ut den hypnotiske og hardtslående debutplata "Omf!"

Ransels livesett er rytmisk eliksir. Artisten henter inspirasjon fra balearisk undergrunn, og mikser suggerende perkusjon med repetetive, blytunge busslinjer. Lydbildet er sfærisk, analogt og herlig skakt. House møter techno. En direkte hårete syvretter for dansegulvet! 

Cleaning Women (FI) fra planeten Clinus består av tre menn i dameklær, en instrumentpark bygget opp av rengjøringsapparater og en avantgardistisk postpunk-sound. I deres over 20-årige løp har gruppen spilt over 600 konserter i over 20 land på tre kontinenter. De har sluppet fire album og har komponert og framført utallige stumfilmkonserter, blant annet på STUFF og TIFF.

Unge Funksjonell er en av Tromsøs, landsdelens og landets mest spennende artister. Han slapp sitt debutalbum "DOGMA" i november. Han opererer i et udefinerbart musikalsk univers, inspirerert av oppveksten i hiphopmiljøet men også av musikalsk innflytelse fra blant annet sin far, vokalisten i det legendariske new wave bandet Vinterhagen.

Hildá & Tuomas (SÁ/FI) Er en duo som skaper sitt unike lydlandskap ved å blande Hildá Länsmans luftige, summende vokallyder med Tuomas' tette elektronikk og samples. Dette er en unik og spennende opplevelse om hvordan teknologi kan brukes som et verktøy for å skape nye og fengslende kunstopplevelser. Fordyp deg på dansegulvet med musikk som blander den eldgamle vokaltradisjonen joik med moderne elektronika.

Gostoso spiller nok en gang opp til særdeles bra stemning og fri flyt av kjærlighet på dansegulvet! Her kan man forvente dyp, pulserende og elektronisk musikk.

Mie Bergh skal servere elektronika og perkusjon – og spiller alle instrumenter selv! Hun har studert trommer ved Musikkonservatoriet i Tromsø og er den første masterstudenten til å ta laptop som hovedinstrument. Ellers er hun også kjent som vokalist i bandet A Million Pineapples.

Funky Halvor startet som DJ i Oslo år 2000 på Cafe Sør. Det startet med funk, soul, afrobeat og boogaloo. Siden den gang har han fordypet seg videre innenfor sjangerene og utvidet med disco, hip-hop, reggae, brasilianske rytmer, jazz, trip-hop og ymse anna blanda drops. Søken etter nye og spennende rytmer tar ikke slutt. Det er noe med det musikalsk kulturelle møtet som oppstod på det amerikanske kontinent som fortsetter å inspirere og fascinere. Halvor har bodd i Tromsø siden 2007 og snurret skiver på Cafe Circa, Verdensteatret, Perez og Storgata Camping. 

Funky Halvor spiller inne på Mikrobryggeriet hele kvelden! 

Charlotte Bendiks: Idéen om å kombinere DJ-en og artisten med Urban Gads stumfilm fra 1910, Afgrunden – en film bedre kjent for skuespilleren Asta Nielsens sterke prestasjon enn for Gads regi – ble konseptualisert av STUFF for noen år siden. Planen var å matche Bendiks' engasjement for dansekultur og det hun kaller "body music" med Nielsens portrett av den ulykkelige Magda Vang og hennes beryktede fremføring av Gaucho-dansen. I dette møtet mellom en av nordisk filmhistories mest beryktede danseframføringer og Bendiks' elektroniske musikk blir dansende kropper både et tema og en realitet. Nielsens framføring av Gaucho-dansen, en gang ansett som så eksplisitt at den ble sensurert i flere land, akkompagneres her av sporet "Steikesexual" fra Bendiks' nyeste EP, utgitt på det Manchester-baserte plateselskapet OPTIMO i 2023. "Steikesexual" er et hybridord sammensatt av et nordnorsk slangord som brukes for å understreke beundring, og det engelske ordet for å være seksuell. Sporet bærer derfor med seg denne hybriditeten som på den ene siden fremhever seksuell kraft, og på den andre fremhever annerledeshet og å være en outsider. Når Nielsen nå vrir, drar og rister i Gaucho-dansen, gjør hun det til et spor som vekker de samme spørsmålene og problemene som Nielsen selv ble konfrontert med for over et århundre siden. Det var kanskje denne forbindelsen mellom Bendiks' body music og Nielsens provoserende dans som initierte samarbeidet mellom de to. I tillegg avdekker Bendiks' dype rytmer og psykedeliske elektroniske elementer de politiske, sosiale og historiske lagene som påvirker kroppsbevegelser. Som filmens alternative tittel The Woman Always Pays indikerer, blir forbindelsen mellom makt og kjønn alltid representert i dansende kropper. I denne live-forestillingen vekkes forbindelser mellom fortid, nåtid og det som ennå ikke er, både gjennom den tematiske sammenkoblingen av historiske og samtidige politiserte dansende kropp og gjennom Bendiks' regenerering av gamle feltopptak: hennes lille arkiv av digitalt gjengitte virkelige opplevelser. Charlotte Bendiks bringer disse opptakene til live mens Asta Nielsens kroppslige opptreden vender tilbake fra fortiden. Innesluttet i uhyggelige lydlandskaper og tidspunkt, når Nielsen og Bendiks møtes på scenen, blir fortiden gjort til nåtid, og fremtiden utfordres.

Min Festival

Bokmerke

Legg til favoritter

Visninger

Lørdag 20. januar

Kl 22:00
Hele Driv
Off Screen

Info

Min festival

Logg inn eller registrer ny bruker for å lagre dine favoritter.

Min festival