19-25 Januar
2026
RaMell Ross leverer en av årets mest poetiske filmer som trekker oss dypt inn i USAs rasistiske fortid. Nickel Boys en filmopplevelse som krever å bli husket.
Det er 1962 i Tallahassee, og en ung svart gutt, Elwood Curtis (Ethan Herisse), drømmer om å gå på college. Han blir oppmuntret av en inspirerende lærer, bortskjemt av sin kjærlige bestemor, og hans politiske oppvåkning skjer i en tid preget av borgerrettighetsbevegelsen. Men et lite lovbrudd knuser drømmene hans, og han blir sendt til forbedringsanstalten Nickel. Der blir han utsatt for et system preget av rasisme og misbruk, et system som viderefører volden fra slavetiden. Der finner han også vennskap i form av Turner (Brandon Wilson), en ung mann som deler Elwoods sammenbitte vilje og behov for å overleve.
Film handler om perspektiv. Som publikum trer vi inn i ulike virkeligheter og lever forskjellige erfaringer. Kameraets plassering er en del av etableringen av dette perspektivet, som beveger seg bort fra den fastsatte vinkelen man har i en teatersal. Dette er noe som er unikt for film. Guds perspektiv, dutch angles, dolly-zoom og dopplereffekten er bare noen eksempler som subtilt eller mindre subtilt gjør dette.
RaMell Ross' filmatisering av Colson Whiteheads roman Nickel Boys tar et radikalt perspektiv ved å adoptere flere førsteperson-synsvinkler. Førstepersonsperspektiv brukes sjelden. Det ble benyttet i film noir-klassikeren Lady in the Lake fra 1947, så vel som i Gaspar Noés Enter the Void og den videospill-lignende actionfilmen Hardcore Henry. Men her føles det ikke som en gimmick. Ross plasserer oss i en verden for å både oppleve og være vitne til en historisk urett. Vi ser verden levende og kraftfullt, men dette gjør oss samtidig sårbare for rasismen og den institusjonelle grusomheten som utnytter svakhet. Dette er en av de mest filmatiske adaptasjonene, og samtidig gjenskaper den paradoksalt nok følelsen av å leve inni noens hode – en følelse bøker gir oss. Det er en unik film: rørende, traumatisk, radikal og menneskelig.
Filmen er valgt av filmkritiker og forfatter John Bleasdale.
RaMell Ross er en kunstner, filmskaper, forfatter og frigjort dokumentarfilmskaper. Han har mottatt et Individual Photographer’s Fellowship fra Aaron Siskind Foundation, et Howard Foundation Fellowship, et USA Artist Fellowship og var Solomon Fellow ved Harvard University i 2022.
2019 Easter Snap (kortfilm)
2018 Hale County This Morning, This Evening
Kl 14:00
Kulturhuset
Kl 16:00
Intro
Fokus 1
Kl 16:30
Kulturhuset
Program: | Kritikeruka |
Regissør: | RaMell Ross |
Land: | USA |
År: | 2024 |
Spilletid: | 2t 20m |
Manus: | RaMell Ross, Joslyn Barnes, Colson Whitehead |
Medvirkende: | Ethan Herisse, Brandon Wilson, Aunjanue Ellis-Taylor |
Språk: | Engelsk |
Aldersgrense: | 15 |